Programe u rad škole implemetirala Tamara Dobrić, školski psiholog , inspirisana knjigom “Delotvorni programi tretmana za decu i adolescente sa problemima i poremećajima ponašanja ” Đurađa Stakića , koja je promovisana na Kongresu psihologa na Zlatiboru 2016.godine.
Facilitatori ART programa su: Emina Kostić, Zorica Vesković, Biljana Mitrović i Tamara Dobrić.
Facilitatori programa za roditelje su: Danijela Popović, Svetlana Branovački i Tamara Dobrić.
TRENING KONTROLE AGRESIVNOSTI (ART)
TRENING KONTROLE AGRESIVNOSTI (ART) , indikovan je, multimodalni, kompezacioni psiho-edukativni program unapređenja soocijalnih veština i regulacije emocija dece i adolescenata sa agresivnim ponašanjem. Rodonačelnik ovog programa je Arnold Goldstein, profesor psihologije na Sirakuza univerzitetu.
ART je namenjen deci i adolescentima sa eksternalizovanim, agresivnim i antisocijalnim ponašanjem, koji su propustili da uspostave razvojno primeren nivo kontrole ljutnje, besa, agresivnosti i socijalnih veština. Cilj ART treninga je da decu i adolescente osposobi da koriste alternativne, nenasilne, prosocijalne forme ponašanja kojima će svoje potrebe zadovoljiti bez zanemarivanja ili povrede prava, osećanja ili fizičkog integriteta drugih.
ART je složen interventni program komponovan od tri međusobno usklađena modula od kojih ćemo dva modula uvrstiti u rad sa učenicima naše škole i to:
- trening socijalnih veština, koji je namenjen obuci bazičnih pro-socijalnih veština.
- trening kontrole ljutnje, namenjen unapređenju kontrole narastanja i eskalacije ljutnje, besa i agresivnosti.
Oba modula se izvode sinhrono u maloj trening grupi od 6 do 8 adolescenata. Učesnici pohađaju dve jednočasovne seanse nedeljno, po jednu seansu iz svakog mogula, tokom perioda od 10 ili više nedelja u ukupnom trakanju od 30 do 40 sati treninga.
TRENING SOCIJALNIH VEŠTINA (TSV)
Trening socijalnih veština (TSV) je integralni deo sveobuhvatnog programa unapređenja kontrole agresivnosti (ART) , unutar koga preuzima ulogu bihejvioralne komponente. TSV predstavlja sistematsku psiho-edukativnu intervenciju, kojom se deci i adolescentima sa disruptivnim i agresivnim ponašanjem pomaže da izgrade set razvojno primerenih prosocijalnih veština, kojima će zameniti disfunkcionalno i agresivno ponašanje.Izvodi se tokom intenzivnog treninga od deset nedelja, deset seansi sa jednom seansom nedeljno u trajanju od sat vremena. Na savkoj seasni se obrađuje jedna od deset veština, a raspored obuje veština sledi strogo utvrđeni redosled.
Raspored seansi i veština u osnovnom TSV kurikulumu izgleda kao što sledi:
Sadržaj svake od ukupno deset seansi je unapred određen utvrđen tako da se za svaku socijalnu veštinu precizno određuju ciljevi, zadaci i sadržaji kojima se ta veština obučava.
Svaka seansa (osim prve) počinje proradom domaćih zadataka , a završava se rekapitulacijom prorađenog na toj konkretnoj seansi, postavljanjem novih domaćih zadataka uz objašnjenje njihove svrhei podvlačenja baveze podnošenjem izveštaja na sledećoj seansi.
Sve seanse, izuzimajući prvu i poslednju, prate jedinstveni plan aktivnosti , koje se odvijaju po utvrđenom redosledu od sledećih osam koraka :
- Definisanje veštine
- Modelovanje
- Apostrofiranje potrebe za veštinom
- Izbor prezentera i određivanje scenarija
- Igranje uloga
- Fidbek
- Izbor narednog prezentera
- Zadavanje domaćeg zadatka.
TSV se oslanja na četri međusobno povezane strategije učenja socijalnih veština:
- Modelovanje
- Igranje uloga
- Fidbek
- Transfer naučenog
TRENING KONTROLE LjUTNjE (TKL)
Trenig kontrole ljutnje kao integralni deo ART zahvata afektivnu komponentu kontrole ljutnje, besa i agresivnosti, nastojeći da unapredi emocionalnu regulaciju ponašanja koja je deci i adolescentima neophodna radi otvaranja mogućnosti da razviju i koriste nenasilne i prosocijalne veštine i načine reagovanja. Dok TKL podučava decu tome šta ne treba da rade (da se prepuštaju agresivnim impulsima) u provokativnim i nasiljem bremenitim situacijama, dotle ih, prethodno opisan, TSV uči šta treba da rade (da koriste prosocijalne veštine). TKL nema ambiciju da izleči ili eliminiše ljutnju, koja se smatra prirodnom emocionalnom reakcijom, već kao opšti cilj predstavlja pomoć deci i adolescentima da uspostavbe uzrastu primerenu kontrolu nad ljutnjom. Uspostavljanje kontrole ljutnje omogućava da deca, umesto da se pasivno prepuštaju narastanju ljutnje i eskalaciji besa u verbalnu i fizičku agresivnost, mogu da koriste druge, nenasilne, prosocijalne veštine i forme ponašanja.
TKL nastoji da ostvari sledeća dva zadatka: da smanji verovatnoću i učestalost javljanja ljutnje i da unapredi samokontrolu kada se ljutnja najavi ili pojavi i tako prevenira pokretanje i eskalaciju ljutnje, besa i agresivnosti. Tokom treninga kroz deset jednočasovnih seansi učenici se obučavaju kako da: – identifikuju pokretače ljutnje i agresivnosti, prepoznaju znake narastajuće tenzije i ljutnje, koriste tehnike ublažavanja ljutnje i besa, koriste samoinstrukcione poruke, nauče da unapred promisle i procene posledice svog ponašanja, evaluiraju sopstveno iskustvo i ponašanje tokom rešavanja neke od problem situacija.
Raspored i okvirni sadržaj tematskih celina po seansama je striktno utvrđen i obuhvata sledeće:
Rad na seansama sadrži balansiran odnos koncepata i uvbežbavanje lančano postavljenog sedmostepenog niza koraka kontrole ljutnje i besa:
- pokretači
- nagoveštaji
- ublaživači
- podsetnici
- promišljanje unapred
- samoevaluacija
- razumevanje ciklusa ljutnje i agresivnosti
TRENING RODITELjSKIH VEŠTINA I VEŠTINA REŠAVANjA PROBLEMA (TRV)
TRV je indirektna, posredna forma tretmana dece sa poremećajima ponašanja unapređenjem roditeljskih veština, treningom roditelja u razumevanju koncepata i primeni tehnika socijalnog učenja sa fokusom na sistematsko potkrepljenje prosocijalnih formi ponašanja dece. U okviru obuke pomažemo roditeljima da vide, razmotre, probaju, primene kod kuće i dobiju fidbek i dalja uputstva kako da efikasno primenjuju proverene metode i tako pomognu svom detetu da odustane od distuptivnih i razvije i usvoji prosocijalne forme ponašanja.
Metode i tehnike intervencije:
Potkrepljenje.
Pozitivno potkrepljenje.
Ekonomija žetona.
Potkrepljenje drugačijeg ponašanja.
Oblikovanje.
Bakino pravilo
Terapeutski ugovor
Kazna