Program profesionalne orijentacije učenika
Profesionalna orijentacija je organizovana za učenike osmog razreda. Profesonalnu orijentaciju obavlja školski psiholog posebnom baterijom psiho-testova (REVISK i test profesionalnih interesovanja). Inače, na osnovu rezultata profesionalne orijentacije, učenici i roditelji mogu da dobiju uvid kako o sposobnostima njihove dece tako i omogućnostima, željama i aspiracijama za izbor budućeg zanimanja. Rezultate testiranja i opservacije psiholog upoređuje sa kolegama iz Srednje zanatske škole u koju se naši učenici najčešće upisuju.
Program socijalne zaštite učenika
Socijalna zaštita je organizovana društvena delatnost čiji je cilj pružanje pomoći i osnaživanje za samostalan i produktivan život u društvu pojedinaca i porodica. Socijalna zaštita podrazumeva sistem prosvetnih, ekonomskih i svih drugih socijalno institucionalizovanih mera. U okviru programa realizuje se: pružanje pomoći učenicima sa poremećajima u ponašanju, pružanje pomoći vaspitno zapuštenim ili ugroženim učenicima, učenicima koji dolaze iz deficijentnih porodica ili porodica sa problematičnim odnosima, saradnja sa ustanovama i organizacijama koje se bavi socijalnim pitanjima, upoznavanje i praćenje socijalnih prilika učenika / upućivanje u ostvarivanje socijalno-zaštitnih mera, utvrđivanje socioekonomskog statusa roditelja, upućivanje roditelja na ostvarivanje prava, razvijanje vrednosti prijateljstva, solidarnosti i kolegijalnosti.
Program zdravstvene zaštite učenika
Program zdravstvene zaštite u našoj školi ima za cilj obezbeđivanje uslova za nesmetan i pravilan psihofizički razvoj učenika i očuvanje njihovog i zdravlja zaposlenih u ustanovi. U tu svrhu planiraju se mere i aktivnosti od strane zaposlenih u ustanovi, a za praćenje realizacije i efekata sprovedenih mera zadužene su medicinske sestre. U smislu preventive planirane su aktivnosti za formiranje i usvajanje kulturno- higijenskih navika (održavanje lične higijene, redovno pranje ruku, redovno pranje zuba), fizičko-rekreativne aktivnosti, boravak na otvorenom prostoru, razvijanje pravilnog odnosa prema ishrani, zaštita od zaraznih bolesti i druge aktivnosti koje mogu da doprinesu unapređenju i očuvanju zdravlja dece i zaposlenih.
Program zaštite životne sredine
Zaštita životne sredine podrazumeva skup različitih postupaka i mera, koje sprečavaju ugrožavanje životne sredine, sa ciljem očuvanja biološke ravnoteže. Osnovni zadaci škole na zaštiti i unapređivanju životne sredine su sledeći: razvijanje kod učenika pozitivnog odnosa prema prirodi i prirodnim izvorima, razvijanje kulturnog odnosa prema prirodnim i radom stvorenim vrednostima, sticanje znanja i ponašanja u uređenju stana, škole, naselja, zavičaja, prirode uopšte, razvijanje zdravih navika i razvijanje znanja i saznanja da je čovek deo prirode i kao takav je u uzročno posledičnom odnosu sa prirodom.
Program školskog sporta i sportsko-rekreativnih aktivnosti
Sportske aktivnosti tokom školske 2024/25. godine odvijaće se u tri sporta i to: fudbal, stoni-tenis i košarka. Sva tri sporta biće zastupljena sa po 12 časova tokom godine, što je ukupno 36 časova godišnje odnosno jedan čas nedeljno. Sportskim aktivnostima obuhvaćen su učenici od šestog do osmog razreda. Učenicima petog razreda, prema najnovijim izmenama nacionalnog plana i programa, sportske aktivnosti uključene su u redovan fond časova, sa po jednim časom nedeljno, (ukupno 36 časova godišnje), i kao vannastavne aktivnosti sa 0,5 časova nedeljno koji se realizuju kumulativno sa po 6 časova tromesečno, ukupno 18 časova godišnje.
Program saradnje sa porodicom (savetovalište za roditelje)
Program je usmeren na razvoj svesti za sprovođenje i unapređivanje bezbednosti i zdravlja učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i njihovih roditelja, kao i uže porodice. U fokusu programa su roditelji učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom kao nosioci roditeljske uloge. Uspešno roditeljstvo presudno doprinosi pravilnom razvoju deteta. Izazovi sa kojima se susreću roditelji učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom su veoma kompleksni i zahtevaju intersektorski pristup. Nastavnicima učenika sa smetnjama u razvoju i invaliditetom program omogućava dodatno stručno usavršavanje i osnaživanje za rad sa roditeljima svojih učenika. Otvaranjem Savetovališta za roditelje, roditelju se pruža mogućnost da na jednom mestu dobiju potrebne informacije i smernice u cilju što kvalitetnije interakcije škole i roditelja i podele aktivnosti koje utiču na kvalitetan razvoj i obrazovanje deteta kao buduće odgovorne i aktivne jedinke društva. Programom savetovališta za roditelje, škola definiše oblasti, sadržaje i oblike saradnje sa roditeljima i starateljima učenika koji obuhvataju detaljno informisanje, savetovanje, edukovanje, uključivanje u nastavne i ostale aktivnosti škole i konsultovanje u donošenju odluka oko bezbednosnih, nastavnih, organizacionih i finansijskih pitanja, s ciljem unapređenja kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, kao i obezbeđivanja sveobuhvatnosti i trajnosti vaspitno-obrazovnog uticaja.
Program prevencije maloletničke delinkvencije (komisija za bezbednost učenika)
Program prevencije maloletničke delinkvencije sprovodi specijalni pedagog u saradnji sa psihologom i nastavnicima. Cilj rada je prevencija i korekcija poremećaja pažnje, hiperaktivnosti kao i opšti trening socijalnih veština, interpersonalne komunikacije i podsticanje opšteg razvoja radi što efikasnijeg savladavanja nastavnih sadržaja i školskih zadataka. Pažljiv rad sa učenicima, praćenje i usmeravanje razvoja učenika mogu u velikoj meri da doprinesu smanjenju maloletničke delikvencije. U tu svrhu specijalni pedagog organizuje i poseban radioničarski rad, gde se kroz primere iz života i ukazivanje učenicima na loše strane delikventnog ponašanja umanjuje mogućnost pojave istog.
Plan primene Konvencije o pravima deteta
Konvencija o pravima deteta je dokument koji je u današnje vreme široko prihvaćen i koji je u velikoj meri promenio naše poglede na shvatanje prava i slobode deteta. Detinjstvo se danas još uvek različito definiše, a sam odnos prema detetu zavisi od tradicije i kulture određenog prostora. Konvencija predstavlja dokument koji priznaje specifične potrebe koje dete ima, kao i prava koja mu po ovom osnovu pripadaju. Danas Konvencija predstavlja jedan od najvažnijih međunarodnih ugovora, koji ne samo da prvi put jasno i eksplicitno definišu prava deteta, i to kroz veoma široko izlistavanje svih prava (građanska, politička, ekonomska. kulturna isl.), već je ugovor sa najvećim brojem ratifikacija u svetu. Naša zemlja je ratifikovala Konvenciju o pravima deteta i time preuzela obavezu da brine o njenom ostvarenju, tj. da štiti prava deteta i da unapređuje položaj dece.
Posebni programi prevencije poremećaja ponašanja kod učenika
Od školske 2016/2017. godine unapređujemo rad OŠ „Boško Buha“ uvođenjem novih delotvornih programa kako za učenike tako i za roditelje. Inspirisani na Kongresu psihologa knjigom „Delotvorni programi tretmana za decu i adolescente sa problemima i poremećajima ponašanja“ Đurađa Stakića , odlučili smo da implementiramo 2 programa u rad naše škole i to:
1. Trening kontrole agresivnosti (art) , indikovan je, multimodalni, kompezacioni psiho-edukativni program unapređenja socijalnih veština i regulacije emocija dece i adolescenata sa agresivnim ponašanjem. Rodonačelnik ovog programa je Arnold Goldstein, profesor psihologije na Sirakuza univerzitetu. ART je složen interventni program komponovan od tri međusobno usklađena modula od kojih ćemo dva modula uvrstiti u rad sa učenicima naše škole i to:
a) Trening socijalnih veština, koji je namenjen obuci bazičnih pro-socijalnih veština.
b) Trening kontrole ljutnje, namenjen unapređenju kontrole narastanja i eskalacije ljutnje, besa i agresivnosti.
Oba modula se izvode sinhrono u maloj trening grupi od 6 do 8 adolescenata. Učesnici pohađaju dve jednočasovne seanse nedeljno, po jednu seansu iz svakog modula, tokom perioda od 10 ili više nedelja u ukupnom trakanju od 30 do 40 sati treninga.